Top 10 Meest Opmerkelijke Performances Marina Abramovic
Marina Abramovic is een van de bekendste kunstenaars in de ‘performance’ kunst. Ze wordt gezien als een van de meest vernieuwende en ruimdenkende kunstenares in deze stroming. De ‘performance’ kunst is een fysieke gebeurtenis waarbij de kunstenaar vaak zelf onderdeel is van het werk. Marina Abramovic gebruikt haar lichaam vaak voor extreme performances. Hierdoor heeft zij internationaal veel aandacht gekregen en is zij wereldberoemd geworden. Sommigen zien Marina Abramovic als een gek die zichzelf graag pijn doet. Anderen zien haar als een genie. In dit artikel hebben wij de 10 meest opmerkelijke performances en kunstwerken van Marina Abramovic.
10. Balkan baroque
Tijdens deze performance zit Marina Abramovic op een stoel tussen botten en slachtafval van minstens 100 koeien. 3 uur lang maakt zij de botten schoon.
9. Relation in Time
Tijdens deze performance zitten Maria en haar toenmalige vriend Ulay maarliefst 17 uur tegen elkaar aan zonder iets te zeggen.
8. Rest in Energy
Tijdens deze extreme performance lijkt Marina Abramovic behoorlijk levensmoe. Er hoeft maar iets fout te gaan en Marina wordt doorboord door de pijl die in de boog zit voor haar lichaam.
7. The great wall walk
De performance ‘The Great Wall Walk’ voerde Marina samen uit met haar toenmalige partner Ulay. De twee begonnen aan de uiteinden van de Chinese muur naar elkaar toe te lopen. Maarliefst 3 maanden lang waren zij onderweg. Toen Marina en Ulay elkaar na 3 maanden tegenkwamen verbrak Marina hun relatie.
6. Relation in Space
De performance ‘Relation in Space’ werd eveneens met Ulay uitgevoerd. Hierbij rennen Marina en Ulay continu frontaal tegen elkaar.
5. MoMa – Artist is Present
Tijdens de expositie in het MoMa heeft Marina maarliefst 4 maanden stilgezeten op een houten stoel. Hierbij konden bezoekers tegenover haar plaatsnemen. Vervolgens konden ze Marina Abramovic net zolang aankijken als ze wilden. 4 maanden lang heeft Marina duizenden mensen bekeken zonder iets gezegd te hebben. Dit is de performance waarmee zij internationaal de meeste aandacht kreeg.
4. Light / Dark
In Ligt / Dark beelden Marina Abramovic en haar voormalige partner Ulay de relatie uit tussen een man en vrouw. Hierbij slaan ze elkaar voortdurend hard in het gezicht.
3. Rhythm 5
In Rhythm 5 heeft Marina Abramovic een groot kruis gemaakt dat zij aansteekt. Marina ligt zelf in het kruis vlakbij de vlammen. Omdat het vuur de zuurstof opneemt krijgt zij amper lucht en raakt zij bewusteloos. Daarna grijpen omstanders in.
2. Rhythm 10
In Rhythm 10 gebruikt Marina Abramovic een grote verzameling messen om zichzelf te snijden. Ook heeft zij tijdens deze performance een groot kruis in haar buik gesneden.
1. Rhythm 0
Een van de meest heftige performances van Marina Abramovic heet ‘Rythm 0’. Hierbij staat zij 6 uur lang stil tegenover een tafel met 72 voorwerpen. De bezoekers mogen alles met Marina Abramovic doen, ze blijft stilstaan als een soort pop en geeft alle controle uit handen. Op de tafel liggen bloemen, verf maar ook pijnlijkere voorwerpen als messen, prikkeldraad en zelfs een pistool. De act gaat vooral over hoe ver de bezoeker gaat. Rythm 0 eindigde in een grote ruzie omdat een van de aanwezigen het pistool tegen Marina Abramovic haar hoofd zette. Marina greep niet in en bleef stil staan. De galleriehouder heeft vervolgens het pistool weggegooid waarop een ruzie begon.
Ze bood zichzelf 6 uur lang aan als object. Eng hoe snel mensen dan sadistisch worden. Beschaving is blijkbaar maar een flinterdun laagje. Veelzeggend ook dat men haar niet onder ogen durfde te komen toen ze na het experiment weer ging bewegen en dus haar menselijkheid terug kreeg.
Vergelijkbaar met wat er in de aanloop naar oorlog en genocide gebeurt. Eerst wordt de tegenstander ontmenselijkt door bijvoorbeeld dierennamen te geven of stelselmatig als iets kwaadaardigs weg te zetten. Op die manier ga je de ander als minderwaardig zien en dan is blijkbaar de rem weg en kan je er alles op los laten.
Wat je nu ziet met die “Corona Wappies” …
Veel bewondering voor haar zo grensverleggend en dat heeft kunst tenslotte nodig