Top 10 grootste Nederlandse treinstations

Top 10 grootste Nederlandse treinstations

  ( 0 )

Nederland is een dichtbevolkt land. Het is dan ook niet gek dat er in Nederland ongeveer 400 stations zijn. Hieronder zie je de top 10 grootste stations van Nederland. Per dag reizen er in Nederland meer dan 1,2 miljoen mensen met de trein. De kans is dus groot dat deze treinreizigers langs een van onderstaande stations komen. Omdat het treinverkeer (en vooral het internationale treinverkeer) toeneemt worden tal van Nederlandse stations verbouwd. De verbouwing van Rotterdam Centraal is reeds voltooid en op dit moment worden Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal ook klaar gemaakt voor de toekomst.

10. Station Tilburg

Per dag reizen er 33.232 bezoekers via station Tilburg. Op dit moment wordt ook station Tilburg verbouwd. De perrons worden langer gemaakt en er wordt een spoortunnel gebouwd zodat de ‘Spoorzone’ beter bereikbaar wordt. ProRail en de Gemeente Tilburg zijn bezig met een groot project om het gebied rondom het spoor aantrekkelijker te maken voor bedrijven en Tilburgse inwoners.

9. Station Amersfoort

Het station in Amersfoort heeft dagelijks 39.651 reizigers te verwerken. Amersfoort is een belangrijk punt vanwege de verbindingen naar de achterhoek, Almere en de Randstad.

8. Station’s-Hertogenbosch

Ooit had ‘s-Hertogenbosch een van de mooiste en grootste stations van Nederland. Helaas bleef het station niet gespaard tijdens de tweede wereldoorlog. Dagelijks heeft dit station 41.962 reizigers te verwerken. Ook vertrekken er vanaf ‘s-Hertogenbosch internationale slaaptreinen richting Oost-Europa.

7. Station Arnhem

Het station van Arnhem heeft dagelijks 53.099 bezoekers. Van 1997 tot 2015 is het gehele stationsgebied op de schop gegaan. Er zijn meer perrons bijgekomen en ook de doorstroom van reizigers is verbeterd. Volgens de NS is het station nu klaar voor meer reizigers en treinen in de toekomst.

6. Station Eindhoven

Dagelijks reizen er 59.782 mensen via station Eindhoven. Eindhoven is vooral een belangrijk station vanwege de verbindingen naar Limburg, Den Bosch en Tilburg/Breda.

5. Station Leiden

Het centraal station van Leiden heeft dagelijks meer dan 71.000 bezoekers. Het station heeft vooral veel reizigers die overstappen op Leiden centraal vanwege de verbinding naar Schiphol.

4. Den Haag Centraal

Den Haag centraal is het grootste kopstation van Nederland. Per dag heeft dit station 74.794 reizigers te verwerken. Momenteel ondergaat Den Haag Centraal een grote verbouwing om in de toekomst meer treinen en bezoekers aan te kunnen.

3. Rotterdam Centraal

Het nieuwe station van Rotterdam is zeer recent geopend. Per dag reizen er 110.000 mensen via Rotterdam Centraal.

2. Amsterdam Centraal

Per dag heeft station Amsterdam Centraal maarliefst 162.000 reizigers te verwerken. Net zoals andere stations wordt Amsterdam Centraal al geruime tijd verbouwd om dit aantal aan te kunnen. Amsterdam Centraal heeft daarnaast de meeste internationale treinverbindingen van Nederland.

1. Utrecht Centraal

Utrecht Centraal is het grootste en meest drukbezochte station van Nederland. Per dag heeft het station meer dan 285.000 reizigers over de vloer. Op dit moment ondergaat Utrecht Centraal een grote verbouwing. Deze verbouwing is nodig om in de toekomst meer treinen en reizigers aan te kunnen.

Er zijn 11 reacties op dit artikel
  1. Jules Vismale at 9:13 pm

    Ik vrees echter dat in deze tijd de moderne stations (waaronder de opgenoemde grootste treinstations al zijn enkelen daarvan beslist NIET erg groot) steeds meer verguisd en gehaat dan geliefd worden omdat ze meestal gigantisch veel ruimte opslokken buiten het krappe stationsplein.
    De oude historische stations beschikken juist voor meer dan 50% over een modern interieur, worden ingesloten door veel grotere en lelijke kantoorgebouwen en meestal daarachter nog een sterk verouderd spoorwegennet bezitten, toch al te klein zijn voor de groeiende stroom treinreizigers of dezen in een verpauperde omgebving staan en daar zal de NS helaas niets aan veranderen!

  2. Jules Vismale at 10:29 pm

    Ikzelf persoonlijk vindt de stations van Eindhoven en Tilburg anders nogal klein van opzet en het verbreden van de voetgangerstunnels, aanbrengen van liften en nieuwe roltrappen en meer winkels lossen de groei van de treinreizigers totaal niet op. Zo staat op deze lijst alleen niet het station van Breda afgebeeld dat een vrij groot oppervlak heeft maar ontzettend veel lekt en waar er steeds maar stenen vanaf vallen.
    Het huidige station van ‘s-Hertogenbosch heeft alleen in de voetgangersbrug nog voldoende ruimte voor de treinreizigers, daarbij een levensgevaarlijk en krap voorplein waar iedereen elkaar letterlijk voor de sokken loopt of rijdt, het eerste perron wordt totaal verwaarloosd en nauwelijks gebruikt en het station kost jaarlijks kapitalen aan renovaties.
    Amsterdam Centraal is zelfs ook al veel te klein geworden voor de vele honderdduizenden treinreizigers en wat men daar tegenwoordig aan oudheid wil terugbrengen in het interieur is totaal onverenigbaar met de moderne rotzooi die ze al tijdenlang in meer dan 50% van het station stopten. Daarbij worden soortgelijke monumentale stations letterlijk overschaduwd door allerlei moderne kantoorgebouwen eromheen die veel groter en hoger zijn.

    • Jules Vismale at 8:26 am

      @Anoniem, ik kom oorspronkelijk niet uit Groningen en ik ga daar nou hooguit nog maar 1x om de paar jaar op bezoek, ik heb thans zo mijn eigen meningen over dit mooie station (het bezit namelijk geen torens bij het hoofdgebouw en daarom mist dit gebouw hierdoor een rijzge of machtige uitstraling) waar helaas WEL een groot aantal negatieve reacties aan moeten worden toegevoegd.
      Het is namelijk gewoon schandalig te noemen dat het station van Groningen, ontworpen door architect Isaac Gosschalk in 1896 en zelfs voor 75% een kopstation is, tegenwoordig vanaf een afstand meer lijkt op een oude dwerg tussen moderne kantoorgebouwen die veel hoger en groter zijn dan het station, er totaal niet bij passen en het gebouw ontzettend grauw is geworden door al het langsrijdende autoverkeer!
      Zo is bijna 60% van het interieur (op het hoofdgebouw en het restaurant na) gemoderniseerd door middel van een Albert Heijn, een Burger King, een ijszaak, een moderne kaartenverkoop en een afgesloten kantoorruimte waardoor men er vrijwel niets monumentaals meer in kan aantreffen.
      Het spoorwegennet achter het station is jammer genoeg, op de spoorlijn richting Zwolle na dan, niet of nauwelijks dubbelsporig gemaakt maar voornamelijk enkelsporig en zonder electrificatie waardoor de boemeltreinen van Arriva soms vrijwel leeg zijn of anders juist weer veel te vol! En het materiaal dat gebruikt is om in 1998 het interieur van het hoofdgebouw te vernieuwen zal natuurlijk niet snel gedaan zijn met het oorspronkelijke metselwerk maar met papier-mach, plastic en nieuwe bakstenen.
      Ik vrees bovendien dat als het restaurant (tegenwoordig een koffiehuis) in de toekomst misschien gesloten wordt dit gaat veranderen in een winkel van de HEMA waardoor het station, waar ze jarenlang aan gaan prutsen, niets anders meer zal zijn dan een ontzettend saai en leeg decorgebouw!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.